icuenca.blogg.se

Följ med mig på min resa i Cuenca, Spanien som au pair.

Mattips från Cuenca

Kategori: Allmänt

Mitt absoluta favoritställe här heter Meson Fidel. De gör spaniens godaste Tortilla de patata! Den bara smälter i munnen, och smakerna är perfekta! Vill äta den nu!
 
Det var Ana som tipsade mig om denna bar, för det är en bar. En liten sådan. Man får stå upp vid disken och äta, men det är en dl av upplevelsen! 
 
En annan mycket god rätt jag ätit här var köpt på Mercadona (mataffären). Det är en specialité från just Cuenca, kommer dock inte ihåg namnet just nu och ingen är hemma så jag kan inte fråga! 
 
Det är iaf som en röra som består av fisk, potatis, vitlök och ägg. Detta steker man i olivolja och det smakar himmelskt! Skulle vilja ha receptet på detta, eller köpa med mig en förpackning. Men är rädd att jag redan har för mycket packning så det blir nog inte att köpa iaf. 
 
Turrón är en slags choklad man äter under julen. Den finns i olika varianter, min favorit är den som i mataffären verkar vanligast här, vilket är typ som mjölkchoklad med lite crisp i, mums! Sedan finns det vit från Alicante, med hackad mandel i osv. 
 
 
Turrón
 
 

Kommentarer

  • mamma säger:

    Hoppas du får receptet eller åtminstone namnet på den goda Cuencarätten (så kanske det går att googla fram ett recept).

    Svar: Jaa, ska fråga idag! =)
    Astrid

    2013-01-12 | 10:31:08
  • Pappa säger:

    Vill ha!

    2013-01-12 | 14:19:15

Kommentera inlägget här: